Ką galiu padaryti?


Yra daug būdų įleisti į savo namus geresnio oro bei dienos šviesos. Kai kurie jų yra greiti ir lengvi, kiti – atima daugiau laiko, tačiau tokie patobulinimai patikimi ir ilgalaikiai.


1.


Vėdinkite atidarydami daugiau nei vieną langą

Patalpų oro turinys – dujos, dalelės, biologinės šiukšlės ir vandens garai yra potencialios grėsmės sveikatai. Rekomenduojama namus vėdinti tris-keturis kartus per dieną bent po 10 minučių kaskart, atidarant daugiau nei vieną langą. Taip pat išvėdinkite savo miegamąjį prieš eidami miegoti ir atsikėlę ryte.

2.


Stebėkite natūralią šviesą

Perstatykite valgomąjį ar rašomąjį stalą arčiau lango. Dirbtinė šviesa negali atstoti saulės šviesos savybių, kuri yra natūralus antidepresantas. Apšvieskite savo namus ir darbo vietą su kiek įmanoma daugiau dienos šviesos. Egzistuoja daug mokslinių įrodymų, siejančių dienos šviesą su geresne sveikata ir gyvenimo kokybe, pavyzdžiui, pagerėjusi nuotaika, mažesnis išsekimas ir sumažėjęs akių nuovargis.

3.


Pagaukite ritmą

Mūsų organizmai gali susiderinti su vadinamuoju 24 valandų miego, darbo, gyvenimo režimu tik tuomet, kai susiduria su tinkamu šviesos ir tamsos balansu. Jei įmanoma, orientuokite savo miegamuosius – ypač paauglių ir jaunuolių, turinčių uždelstą biologinį laikrodį ir sunkiai atsikeliančių rytais – į rytuose tekančios saulės pusę. Be to, įsitikinkite, kad užuolaidos bei užuolaidėlės naktį praleistų kiek įmanoma mažiau šviesos.

4.


Pasivaikščiokite

Dauguma mokslininkų sutinka, kad kasdien praleidus dvi valandas dienos šviesoje, stipriai pagerėja psichinė savijauta. Turėdami galimybę išeikite į lauką ir pasistenkite reguliariai pramankštinti kojas.

5.


Valykite ir vėdinkite kilimus

… o dar geriau, atsikratykite jų. Stori kilimai ir baldai, pavyzdžiui, senos sofos, yra puiki dulkių erkučių ir bakterijų veisykla.

6.


Venkite drėgmės

65 % europiečių džiovina skalbinius viduje bent kartą per savaitę, tačiau skalbiniai atiduoda savo drėgmę, dėl kurios gali atsirasti kenksmingas pelėsis ir drėgmė namuose, todėl, jei įmanoma, džiovinkite skalbinius kitur. Jei neturite galimybės džiovinti lauke, bandykite atidaryti langą greta džiovinamų rūbų – taip pašalinsite dalį perteklinės drėgmės. Dėl tų pačių priežasčių įsitikinkite, kad vonios kambarys yra tinkamai ventiliuojamas. Keturių asmenų šeimos veikla įprastai prideda 10 litrų vandens į patalpų orą – per parą!

7.


Meskite tabaką, būkite atsargūs su žvakėmis

Rūkymas ir žvakės yra ypač nenaudingi patalpų klimatui. Pavyzdžiui, Danijoje 76 % kenksmingų dalelių namuose atsiranda nuo pačių gyventojų.

8.


Išjunkite prietaisus

Elektriniai prietaisai, pavyzdžiui, televizorius ir kompiuterio kietieji diskai skleidžia chemikalus, bloginančius patalpų klimatą.

9.


Venkite chemikalų

Daugumoje valymo produktų yra potencialiai kenksmingų chemikalų. Kur įmanoma, naudokite mikropluošto audeklus ir natūralias medžiagas, pavyzdžiui, actą ir muilo dribsnius. Internete gausu patarimų, kaip palaikyti namų švarą nenaudojant chemikalų.

10.


Plastikas ne visada fantastiškas

Kai plastikas sušyla, gali išskirti nuodingus garus. Jei turite vaikų, įsitikinkite, kad jų plastikiniai žaislai nelaikomi tiesioginėje saulės šviesoje. Taip pat nepalikite plastikinių daiktų ant grindų, jei turite grindinį šildymą. Laikantis ES reglamentų, turėtumėte atsikratyti visų iki 2007 metų pagamintų plastikinių žaislų, kadangi juose buvo rasta tam tikrų uždraustų cheminių medžiagų. Jei turite daugiau kambarių, galėtume paskatinti vaikus žaisti kitame, ne miegamajame, kambaryje. Tai leis sumažinti potencialiai kenksmingų teršalų kiekį ore.

Norite sužinoti daugiau?

SUSITELKITE Į BENDRĄ VAIZDĄ

Svarbu išnaudoti visas galimybes ir iš esmės pakeisti vidinį namų klimatą. Mes 90 % savo laiko praleidžiame būdami patalpose, iš kurių 2/3 praleidžiame namuose, todėl tai puiki vieta pradėti gerinti savo gyvenimo sąlygas viduje.

 

PATOBULINKITE SAVO DABARTINĘ ERDVĘ

Pagalvokite, kaip galėtumėte „įnešti lauką vidun“. Kadangi dauguma gyvename miesto aplinkoje, kažkiek atitolome nuo gamtos. Net toks žingsnelis kaip keletas vazoninių augalų, kurie, kaip žinia, valo orą, gali pagerinti patalpų aplinką. Be to, pagalvokite apie tai, kaip galėtumėte sukurti geresnį vaizdą į lauką sumaniai panaudodami langus ir duris.

DIDINKITE SAVO ERDVĘ TINKAMAI

Keli papildomi kvadratiniai metrai jūsų namuose – puikus būdas pagerinti savo gyvenimą patalpose. Apsvarstykite palėpės renovaciją ar namo priestato galimybę, teikite pirmenybę sprendimams, kurie įneša gryno oro ir dienos šviesos.

KRAUSTYMASIS

Kai ieškote naujų namų, nepamirškite, kad senesnis nekilnojamasis turtas gali turėti problemų, kurios paveiks patalpų klimatą. Pavyzdžiui, įsitikinkite, kad visi langai gali būti visiškai atidaromi ir yra veikiantys, ypač virtuvėje ir vonios kambaryje. Be to, perdažydami rinkitės šviesesnę dažų spalvą. Taip sukursite veidrodinius paviršius, kurie geriau atspindės šviesą jūsų namuose.


NERIMĄ KELIANTYS FAKTAI APIE PATALPŲ KARTĄ

Mes 90 % savo laiko praleidžiame būdami patalpose be pakankamos dienos šviesos ar gryno oro. Mes apie tai nebegalvojame, tačiau mokslas įrodė, kad tai gali būti žalinga mūsų sveikatai bei gerai savijautai.

DĖL DIENOS ŠVIESOS TRŪKUMO 15 % ŽMONIŲ JAUČIASI LIŪDNI

​ Dienos šviesos įtaka negali būti atkurta dirbtinai. Mums reikalinga saulės šviesa, kad jaustumėmės energingi ir sveiki.